Alışverişte Müziğin Tüketici Üzerindeki Etkisi

Sırf çalan müziği beğendiğiniz için mağazada birkaç dakika daha fazla durduğunuzu hatırlıyor musunuz? Hatırlamıyorsanız da muhtemelen farkında değilsinizdir. 

Müziğin mağaza atmosferine etkisi 1950'lerden beri araştırılıyor. Fiziksel mağazada çalan müzik, içeriye gelen tüketicilerin %70'inin dikkatini çekmeyi başarıyor. Tabii bu oran bugünlerde %80-90'lara çıkmış durumda.

Müziğin tüketici üzerinde bilişsel, duygusal ve davranışsal etkisi bulunuyor. 

Müzik, mağazanın tüketici üzerindeki imaj algısını yönlendiriyor. Klasik müzik ve hafif ışık prestijli bir imaj oluştururken, daha parlak ışıklandırma ve pop müzik düşük prestij algısı yaratıyor. Aynı zamanda zihni oyalanan tüketicinin kuyrukta bekleme süresini daha az algılamasına yardımcı oluyor. 

Bilişsel etkisinin yanında davranışsal katkısı göz önünde bulundurulduğunda, müzik mağaza içerisinde kalma süresini etkileyebiliyor. Hafif müziğin olduğu bir mağazada ki tüketicilerin hareketleri daha ağırken, yüksek tempolu müzikli ortamlarda hareketler de hızlanmaktadır. Tempolu müzik çalan bir restoran ya da cafede yemek yerken yemeğin bitme süresine dikkat ettiniz mi? Mesela Mc Donald's. Tüketicilerin yemeği daha hızlı yiyip kalkması için yüksek tempolu müzikleri tercih ediyor. Bir fast-food zincirinde müzik ne kadar hızlıysa bir markette de o kadar yavaş olmalıdır. Çünkü mağazada daha uzun süre duran tüketicinin daha fazla para harcama ve mağazayı tekrar ziyaret etme olasılığını yükseliyor. 

Yapılan bir araştırmaya göre 60 bpm müziğin çaldığı bir mağazada, tüketicilerin içeride kalma süresinin %17 arttığı ve %38 daha çok harcama yaptığı görülmüştür. (108 bpm müzik ile kıyasla.)

Müziğin tüketici üzerindeki duygusal etkisi ise biraz daha zor kontrol edilebilir bir alan. Çünkü bu faktörler onların ruh halleri ile ilgili. Tüketicinin deneyimleri doğrultusunda mağazada duyduğu müziğe beklenilenin aksi bir tepki göstermesi mümkün. Bireyin deneyimlerinden kaynaklı olumsuz çağrışımlar yapan müziğin kullanıldığı bir mağazada tüm bahsedilen önermelerin tersinin gerçekleşebilir.

Ve tabii mağaza içerisindeki müzik yalnızca tüketicileri değil, mağaza çalışanlarını da motive ediyor! Bir taşla... 

Tekrar hatırlatmakta fayda var, müzik tek başına satın almaya teşvik etmez ancak yardımcı rol oynar. Sadece mağaza atmosferi kapsamında koku, renk, ısı, mağaza konumu, dizaynı, park olanakları, çalışanlar, temizlik ve daha nice nice etkenlerin de en az müzik kadar tüketici davranışı üzerinde etkisi bulunuyor ki onlar da başka bir yayının konusu olsun madem.


Pazarlama aşkına.

insan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

BJOLİ'NİN ÖNERİSİ

Kurumsal Sosyal Sorumluluk, daha iyi bir dünya, daha karlı şirketler yaratmanın bir yoludur. "Bu sis bulutu dağıldığında, şirketlerin artık bir şeyleri desteklemesi, salt para kazanmak dışında da amaçlarının olması gerektiği düşüncesi herkesçe kabul edilmiş olacak." | Jeffrey Immelt, General Electric Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su, Sosyal Sorumluluk Şirketler Konferansı, 2008. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projesi: Angela & Roi

Instagram