SWOT Analizi Nedir, Nasıl Yapılır?

SWOT, İngilizce'deki Strengths (Üstünlükler), Weakness (Zayıflıklar), Opportunities (Fırsatlar) ve Threats (Tehditler) kelimelerinin ilk harflerinin bir araya gelmesi ile oluşturulan bir kısaltmadır. Sık kullanılmasa da Türkçe karşılığı FÜTZ olarak adlandırılır.

SWOT analizi, bir durum belirleme matrisidir. İşletmeler, açık sistemlerdir. Öyle olmak zorundalardır. Yani dış dünyada olanlardan hızlıca haberdar olup değişime ayak uydurmalıdır. Dış çevrede gerçekleşen bu değişimleri analiz ederek güçlü ve zayıf yanları doğrultusunda tehditleri fırsata çevirmek durumundadırlar. Mevcut durumu görebilmek ve bu doğrultuda faliyetlere devam edebilmek için en uygun çözüm SWOT analizi yapmaktır. Realist olunmalıdır, rekabet doğrultusunda fırsat ve tehditlere uygun olan ve rekabetten avantaj sağlanabilecek güçlü ve zayıf yanlar ortaya koyulmalıdır.  Gereksiz unsurlar SWOT analizi kapsamı dışında bırakılmalıdır.



Fırsatlar

İşletme için pozitif çıktılar oluşturabilecek faktörlerdir. Yasal düzenlemeler, siyasi durumlar, teknolojik çevredeki gelişim, uluslararası anlaşmalar gibi işletmeyi rekabette başarıya götürecek, olumlu fayda sağlayacak işletmenin kontrolü dışında gerçekleşen değişimlerdir. Fırsatlar genellikle üstünlükler ile karıştırılmaktadır, iki unsur arasındaki fark işletmenin kontrolünün olup olmamasıdır. İşletmeler kontrolü dahilinde olan "üstünlükleri" sayesinde, fırsatları işletmeye katkı sağlayacak yönde kullanabileceklerdir.

Tehditler

İşletmenin rekabet performansını kötüye çevirebilecek, varlığını sürdürmesini tehlikeye atarak zarar etmesine neden olabilecek işletmenin kontrolü dışında gerçekleşen değişimlerdir. SWOT analizi uygulamalarında tehditler de sıklıkla zayıflıklar ile karıştırılmaktadır. Buradaki fark da yine işletmenin bu değişimler üzerinde bir kontrolünün olup olmamasıdır. Olası tehditleri hızlıca algılamak ve sahip olduğu üstünlükler ile fırsata çevirebilmek rekabette avantaj kazandıracaktır. İşletmelerin ayakta kalabilmesi için dış dünyayı takip etmiyor olması düşünülemez ki hiçbir işletme yok olmak için kurulmaz.

Üstünlükler

İşletmelerin kendi faaliyetleri ile elde ettiği, rakiplere kıyasla sahip olduğu yeteneklerdir. Fırsatlardan yararlanmak ve tehditleri fırsata çevirmek için olmazsa olmazdır, rakiplerine kıyasla üstün olduğu unsurlar barındırmayan işletmelerin uzun sürede var olması beklenemez. Bir unsurun fırsat olabilmesi için işletme kaynaklı ortaya çıkmış olması gerekmektedir.

Zayıflıklar

Rakiplere kıyasla işletmelerin sahip olduğu nispeten daha güçsüz olduğu unsurlardır. Zayıflıklar, işletmeden kaynaklanmaktadır. Dış çevrede meydana gelen olası tehditler karşısında işletmenin varlığını tehlikeye atabilir. Öncelikle zayıflıkların farkına varılması gerekir, sonrasında bu zayıflıkların ortadan kaldırılması gerekir. Kendi sahip olduğu üstünlükler ile zayıflık giderilemiyorsa dış kaynak kullanarak (outsourcing) bu zayıflıklardan kurtulmaya çalışmalıdır. 

SWOT ANALİZİ ÖRNEKLERİ

Yabancı ürünler için uygulanan anti-damping vergi uygulamaları yerli üreticiler için fırsat olarak değerlendirilebilir. Ya da genç nüfusunun artıyor olması hedef kitlesi gençler olan bir işletme için fırsat olabilir. Ancak işletmenin gençlere yönelik ürünlerinin olması bir fırsat değildir, üstünlüktür.

Yerli üretim yapan işletmeler için anti-damping vergisi bir fırsat oluştururken yerel pazarda yabancı ürün satışı yapan işletmeler için bir tehdit olmaktadır.

Anti-damping örneği üzerinden devam edecek olursak, yerli piyasada yabancı ürün satışı yapan işletmelerin rakiplere kıyasla sadık müşterilerinin olması bir üstünlüktür, fiyat artışlarından etkilenmeyecek bir kitleye sahip olması rekabet avantajını elde tutmasını sağlayacak bir unsur olmaktadır, misal Apple.
Müşteri sadakatinin olmaması, markanın tanınmaması, maddi kaynak yetersizliği, maliyetlerin yüksek olması, teknolojik eksiklikler zayıflık unsuru olarak sayılabilmektedir. 

insan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

BJOLİ'NİN ÖNERİSİ

Kurumsal Sosyal Sorumluluk, daha iyi bir dünya, daha karlı şirketler yaratmanın bir yoludur. "Bu sis bulutu dağıldığında, şirketlerin artık bir şeyleri desteklemesi, salt para kazanmak dışında da amaçlarının olması gerektiği düşüncesi herkesçe kabul edilmiş olacak." | Jeffrey Immelt, General Electric Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su, Sosyal Sorumluluk Şirketler Konferansı, 2008. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projesi: Angela & Roi

Instagram