Marka Farkındalığı

Marka farkındalığı, tüketicilerin markayı hatırlaması ya da tekrar telaffuz edebilmesi anlamına gelmektedir. Daha basit bir dille, tüketicinin hafızasında markanın rakiplerine kıyasla yer bulmasıdır.

Markanın tüketicinin karar verme sürecine dahil edilmesini ve diğer markalar arasında tercih edilmesini sağlamaktadır. Ayrıca, marka farkındalığı markanın ürünlerine yönelik algılanan kaliteyi ve markanın market içerisindeki performansını olumlu yönde etkilemektedir.

Marka farkındalığının ölçümünde de kullanılan marka farkındalığı düzeyleri:

1. Tanınırlık - Markanın daha önce duyulup duyulmadığı, önceki bilgileri kullanma yeterliliği
2. Hatırlama - Bir ürün grubunda hatırlanan markalar içerisinde olma
3. Hatırlanan İlk Marka Olma - Top of mind
4. Marka Baskınlığı - Aynı ürün grubu içerisinde hatırlanan tek marka olma
5. Marka Bilgisi - Markanın konumlandırılması
6. Marka Fikri  - Marka hakkında bir fikir sahibi olma

Marka farkındalığı yaratmak için, marka farkındalığı piramidinde en üst basamakta yer alan yüksek algılamaya ulaşmak gerekmektedir.


Marka Farkındalığı Oluşturmak İçin

1. Fark Yaratmak: Marka hakkında konuşmaya teşvik edecek bir farklılık oluşturmak. 



2. Bir Slogan veya Jingle Geliştirmek: Hatırlanabilirliği kolaylaştırmak üzere slogan ya da jingle oluşturmak. 




3. Sembol Oluşturmak: Markanın hatırlanmasında ipuçları oluşturmaya yardımcı olmaktadır.
4. Reklam / Tanıtım: Hatırlanmada en önemli unsurdur. Geniş kitleler üzerinde etkili olabilmek, markayı hafızalara yerleştirebilmek için zorunluluk teşkil etmektedir.


5. Sponsorluk Gerçekleştirmek: Geniş kitlelere markayı duyurabilmek için, faydalı bir yatırım unsurudur.


6. Marka Genişlemesi: Bir markanın gücünden yararlanarak yeni bir ürün geliştirmek anlamında gelmektedir. Yeni ürünün farkındalık oluşturmasına katkı sağlamaktadır.


Bir markanın biliniyor olması, köklü olması tüm insanlar üzerinde marka farkındalığının sağlandığı anlamına gelmez. Henüz marka ile tanışmamış olan potansiyel müşteriler üzerinde de markanın farkındalığının yaratılması gerekir. Bunu başarmanın diğer bir yolu, doğru yapılmak kaydıyla olumlu katkı sağlayabilecek bir ürün yerleştirme uygulamaktır. Tabii ki ürünün yerleştirileceği film, şarkı, bilgisayar oyunu ile farkındalık oluşturmak istenilen kitlenin uyuşuyor olması gerekmektedir.

Özetle, diğer markalar ile rekabet edebilmek ve tüketicilerin zihninde karar sürecine dahil olabilmek için en temel unsur, marka farkındalığı oluşturmaktadır. 

Pazarlama aşkına.

insan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

BJOLİ'NİN ÖNERİSİ

Kurumsal Sosyal Sorumluluk, daha iyi bir dünya, daha karlı şirketler yaratmanın bir yoludur. "Bu sis bulutu dağıldığında, şirketlerin artık bir şeyleri desteklemesi, salt para kazanmak dışında da amaçlarının olması gerektiği düşüncesi herkesçe kabul edilmiş olacak." | Jeffrey Immelt, General Electric Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su, Sosyal Sorumluluk Şirketler Konferansı, 2008. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projesi: Angela & Roi

Instagram