Ürün Yerleştirme

Bugün sokakta, otobüste, televizyonda, radyoda, internette ve hatta alışveriş merkezlerinin lavabo kapılarında bile reklama maruz kalıyoruz ve yeni reklam alanları oluşturulmaya devam ediyor. Bütün bu reklam mecraların yanı sıra, son günlerde popülerliği yükselen bir trend var, ürün yerleştirme.

Ürün yerleştirme, izleyicilerin ürünlere yönelik inanç ve davranışlarını etkilemek amacıyla sinema ve ya televizyon filmlerinde ürün kullanımının planlanması anlamına gelmektedir. Ürün yerleştirme kavramı yeni olmamakla birlikte, reklam mesajının istenilen şekilde kitleye ulaştırılmasının bu kadar zor olduğu bir dönemde sıklıkla başvurulan bir mecra olmuştur. Yalnız televizyon ve sinemada değil şarkı, kitap, bilgisayar oyunu gibi bir çok alanda uygulama bulmaktadır.

Diğer bir deyişle logonun veya ürünün medyasal bir dokümana yerleştirilmesi anlamına gelen ürün yerleştirme uygulaması izleyicilerin artık bilincine vardığı bir olgu haline gelmiştir, bu farkındalık ise ürün yerleştirme uygulamalarının başarı düzeyini etkilemektedir. Başarısız ürün yerleştirme uygulamaları tüketicilerin gözünde olumsuz algı yaratmaktadır. Ürün yerleştirme uygulamalarının başarısı, ürünün senaryoya dahil edildiği durumlarda oldukça yüksek olmaktadır.

Ürün yerleştirme, görsel yerleştirme, sözel yerleştirme ve olay örgüsüne yerleştirme olarak sınıflandırılabilir. 

Sözel Yerleştirme

Bir markanın ya da bir ürünün işitsel olarak senaryo içerisinde karakterlerin diyaloguna yerleştirilen uygulamalardır. 


Görsel Yerleştirme

Bir marka ya da ürünün arka planda gösterildiği uygulamalardır. Eğer doğal ortamında gösterilirse başarılı olmaktadır. Bu uygulamada en kaliteli örnekler Starbucks'a aittir. Starbucks henüz Türkiye'de satış yapmazken bile, Amerikan filmlerinde idol alınan baş karakterlerin ellerinde ikonik Starbucks bardaklarını görüyorduk ve tanıyorduk. 




Olay Örgüsüne Yerleştirme

Olay örgüsüne ürün yerleştirmede, bir marka ya da ürün yalnız görsel ya da yalnız işitsel olarak senaryoda yer almanın ötesinde senaryodaki olay örgüsüne yedirilmektedir. Akışı bozmadan ürün yerleştirebilmek, erkili sonuçlar almada kilit nokta olmaktadır.


Ürün yerleştirme, markaya karşı aşinalık yaratır ve satın alma noktasında ürünün hatırlanmasını ve tanınmasını kolaylaştırmaktadır. Artan görünürlük, marka farkındalığını da artırmakta ve marka farkındalığının artması ise markanın hatırlanma oranını artırmaktadır, aynı zamanda satın alma kararını etkilemektedir.

Biliyoruz ki bir ürünün satın alınma sürecinde, kararı yalnızca ürünü satın alan vermemektedir. Kararı etkileyen, ürünü kullanan, ürünü satın alanlar birbirinden farklı bireyler olabilmektedir. Satın alma kararında aileler üzerinde çocukların etkisi büyük olduğu ortaya çıkmıştır. Bu durumun farkında olan pazarlama uzmanları, pazarlama faaliyetlerinde odağı çocuklara yönlendirmişlerdir. 

Çocuklar, marka sembolleri ve marka isimlerini kodlamakta ve daha sonra bu bilgileri hatırlayabilmektedirler. Literatürde yapılan çalışmalar, marka farkındalığının çok küçük yaşlarda başladığını ortaya koymaktadır. Böylelikle çocuklara yönelik sinema filmlerinde dahi ürün yerleştirme örnekleri ile karşılaşmak bizi şaşırtmamaktadır.

Geçenlerde küçük kardeşimle gittiğimiz çocuk sinema filminde (Otel Transilvanya 2) neredeyse tüm film boyunca senaryoya dahil edilerek görsel ürün yerleştirme uygulamaları ile rastlaştık. Teknolojinin içine doğan çocukları hedefleyen Sony, 2 yahut 3 kez Vaio notebook ve yoğun olarak akıllı telefonu film içerisine yerleştirerek çocuklar üzerinde marka farkındalığı yaratmayı amaçlamıştır. Sony akıllı telefonun neredeyse tüm özellikleri film içerisine yerleştirilmiştir. İşte size bu filmde yer alan birkaç ürün yerleştirme örneği;

Mesaj Atabilirsiniz


Youtube ile video izleyebilirsiniz



Selfie çekebilirsiniz


Sosyal medya hesaplarınızı kontrol edebilirsiniz


Navigasyon ile yolunuzu bulabilirsiniz


Görüntülü konuşma yapabilirsiniz




Adeta ürün filmin içerisine yerleştirilmemiş de Sony reklamının içerisine film çekilmiş gibi olsa da ürünler öyle başarılı olarak senaryo içerisine dahil edilmişti ki, filmleri normal insanlar gibi izleyebiliyor olsaydım hiçbir şekilde bu durumdan rahatsız olmazdım...☺

Pazarlama aşkına.

insan

1 yorum:

BJOLİ'NİN ÖNERİSİ

Kurumsal Sosyal Sorumluluk, daha iyi bir dünya, daha karlı şirketler yaratmanın bir yoludur. "Bu sis bulutu dağıldığında, şirketlerin artık bir şeyleri desteklemesi, salt para kazanmak dışında da amaçlarının olması gerektiği düşüncesi herkesçe kabul edilmiş olacak." | Jeffrey Immelt, General Electric Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su, Sosyal Sorumluluk Şirketler Konferansı, 2008. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projesi: Angela & Roi

Instagram