Kızıl Denizlerden Mavi Okyanusa Yolculuk


Mevcut bir pazar alanında rekabet ederken, bu rekabette galip gelmek ve mevcut talepten pay almaya çalışmak, bunları gerçekleştirirken değer ve maliyet arasında bir seçim yaparak yani ya bütün sistemi farklılaştırmak ya da düşük maliyet arasında stratejik bir karar vermek üzerine kurulu olan pazar, kızıl okyanus olarak adlandırılmaktadır. Anlayacağınız ortalık kızıl deniz kaynıyor!

Mavi okyanus ise, kızıl okyanuslardan sıyrılarak çekişmesiz bir pazar alanı yaratmak ve rekabeti anlamsız kılmak üzerine kurulmuş pazarlar olarak ifade ediliyor. Rekabetin olmadığı bir pazar? Bu bazen yeni bir sektör yaratmak bazen de var olan sektörde rekabetten uzaklaşarak farklı bir pazara yönlenmek anlamına gelmektedir. Her zaman henüz rekabetin olmadığı pazarlar mevcut, sadece keşfedilmeyi bekliyorlar. 

Mavi okyanus stratejisi, kızıl okyanusların aksine değer-maliyet değiş tokuşunu yıkarak farklılaştırma ve düşük maliyeti bir araya getirmek üzerine kuruludur. Rekabetin olmadığı bir alanda faaliyet göstermek kulağa hayli hoş geliyor olmalı. Peki bu strateji nasıl uygulanıyor? Mavi okyanus'u tam anlamı ile oluşturabilmiş bir marka olan Ryan Air üzerinden örneklendireceğim.


Yok et!  

Endüstrinin tartışmasız kabul etiği faktörleri kaldır! 

Yeni bir değer oluşturmanın ilk adımı, yok etmektir. Havayolu taşımacılığında olmazsa olmaz olarak görülen hizmet; havaalanında check-in imkanı. 

Yok artık. Evde yapsınlar check-inleri. Çıktı da alsınlar. Neden kağıt masraflarını şirket ödesin ki? Check-in dökümanı olmayanlar da ekstra ücret ödesin. 3-5 kuruş kar da ettiler mi? Mis. Bu sayede çalışan sayısı da azaltılabilir üstelik. Ryan Air'a hoşgeldiniz.

Hatta bir efsaneye göre, çalışanlarına kalem bile almıyormuş! Çalışanların üniforma masraflarını bile karşılamıyormuş. :)

Azalt! 

Endüstrideki standartların iyice altına indirilecek faktörler bul! 

Bagaj hakkı mı? Neden olsun ki? 12 kg. bagajı olan ile 20 kg. bagajı olan yolcunun oyu bir mi? Herkes yükü kadar bagajını ödesin, 12 kg. bagajı olan boşuna yerde +8 kg. bagaj ücreti ödemesin. Gayet adil değil mi? Eğer çantanız, belirlenen standartlara uyuyorsa, ücret bile ödemiyorsunuz üstelik.




Yükselt! 

Endüstri standartlarının iyice üzerine çıkarılacak faktörler bul! 


Uçaklarda en son trend "koltuk aralık mesafesi". Daha ferah koltuklar demek, daha az koltuk sayısı demek. Tüm şirketler daha geniş koltuk mesafeleri peşinde koşarken aykırı çocuk Ryan Air, bu mesafeyi olabildiği kadar azaltarak daha fazla koltuk satıyor! Bu sadece firma için değil yolcular için de bir avantaj.

3-5 saat önünüzdeki yolcu ile sarılın siz de canım, o kadar ucuz bilet almışsınız şurada! Yok yok o kadar da değil :) Otobüs gibi. 




Yarat! 

Endüstrinin hiç sunmadığı faktörler yarat! 

En ucuz uçak bileti. Var mı ötesi? Zaten otobüs ile gitseniz (tabi gidebilirseniz) aynı şartlar ile karşılaşacaktınız. Neden aynı fiyat ile zaman tasarrufu sağlamayasınız? Ryan Air sektördeki en ucuz biletlerini satıyor: The Low Fares Airline.

Pazarda talebi çok olan bir alan "ucuz uçak bileti". Bu talebi tam anlamıyla karşılayabilen kimse var mıydı? Yok. Mavi okyanus. Ryan Air, hala mavi okyanusun sefasını sürüyor.

Ryan Air, müşterilerine konfor vaad etmiyor, bunu bilen müşteri konfor beklentisi olmadığı için mızmızlanmıyor. 


İyi bir stratejinin 3 önemli özelliği vardır. 

Odak. Maliyetleri minimuma çekmek. 

Uzaklaşma. Ekstra ürün ve hizmetler. 
Etkileyici slogan. Bedavaya uç!


Elbette bir gün mavi okyanuslar da kızıl okyanuslara dönüşecektir. Önemli olan, bunu öngörebilmek ve yeni mavi okyanuslar keşfetmektir.

Son olarak Ryan Air'ın bu son derece ucuz fiyatının altında yatan sebepler ile ilgili eğlenceli bir video hazırlanmış, iyi seyirler efendiler :)

  
Pazarlama aşkına.

insan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

BJOLİ'NİN ÖNERİSİ

Kurumsal Sosyal Sorumluluk, daha iyi bir dünya, daha karlı şirketler yaratmanın bir yoludur. "Bu sis bulutu dağıldığında, şirketlerin artık bir şeyleri desteklemesi, salt para kazanmak dışında da amaçlarının olması gerektiği düşüncesi herkesçe kabul edilmiş olacak." | Jeffrey Immelt, General Electric Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su, Sosyal Sorumluluk Şirketler Konferansı, 2008. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projesi: Angela & Roi

Instagram